Varkensvlees verlaagt cholesterol
donderdag, 31 augustus 2006 00:00

WENEN - De consumptie van varkensvlees verlaagt de cholesterolspiegel. Dat blijkt uit onderzoek door het Oostenrijkse instituut voor voeding en stofwisselingsziekten.

Veertig proefpersonen aten in het kader van de studie zes weken lang drie keer per week 120 tot 150 gram ribstuk of ham en zagen zo hun cholesterolgehalte met 5,41 procent zakken terwijl tevens sprake was van een verbetering van de onderlinge verhouding tussen de cholesteroltypes.

Ook bij de opname van zink en en vitamine B1 waren gunstige effecten te zien, zo weet de opdrachtgever van de onderzoekers, Argrarmarkt Austria Marketing (AMA). De uitkomsten bevestigen soortgelijk onderzoek in de Verenigde Staten en onderstrepen dat mager varkensvlees geschikt is om te worden toegepast in vetarme dieten.

De mythes dat varkensvlees slecht zou zijn voor de gezondheid kunnen wat AMA betreft nu voorgoed de prullenbak in.

Correspondent: Wim Verseput